4 juni 2012

TUT !...och skärpning i trafiken, tack !

Gnälliga gubben ?
Lite som en insändare i tidningen detta ..he he.
Jag är ju som alla "bäst"...MEN jag har också vad jag skulle påstå lite extra koll då jag kan räknas som yrkeschafför och annars har ett "vaksamt öga och personligt intresse" i trafik och trafikregler -och har avverkat många mil både på moped, tung/lätt motorcykel och stora och små bilar/varubilar. Jag brukar också diskutera med vänner och kollegor och leta upp info om vad som gäller vid behov. Jag retar mig på och forsöker säga till genom att tuta eller vifta lite med handen (inte visa fingret). Oftast är det väl klassiker som ingen blinkers, usel placering, fibbla med mobilen och hög fart jag ser och reagerar på. Jag tycker faktiskt detta är allvarliga saker och ja, det är säkert värre i Kina eller Polen men varför ska vi acceptera att vi blir flera och flera trafikanter, men sämre på alla sätt att framföra fordon????
Jag vill härmed också slå ett slag för tutandet som visst inte ska användas som det heter i onödan, men om alla tutar när folk gör tokiga saker som ju i realiteten ÄR fara och risk, kanske dessa förare börjar tänka att nu var det tusan mig många som tutade, och därmed inser att de inte bara kan visa fingret varje gång utan kanske tänker efter och inser att de gör något fel ?
(ja ok fin tanke och utopi, men vi kör på det. Lite civil-kurage liksom)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar