6 augusti 2017

Hur länge är färskpotatis färsk?

*...och är det stor skillnad på färsk potatis och färskpotatis?

Frågan kom upp på diskbänken just nu när jag för först gången någonsin ska ge mig på att göra en såkallad "kolhydratbomb" eller potatismos på gött svenska.
Rolig info är förresten att detta är vad the editoring people of Wikipedia har att berätta : "Det är fördelaktigt att använda "mjöliga" potatissorter, medan färskpotatis ska undvikas" så det får bära eller brista som..eeeh.."kärringen sa då hon fick springa över isen efter hjälp då bonden inte hade varit framme med plogen sedan förra veckans snöoväder" och visst, nu blev det lite Off-Road här så back to the track som ÄR : Datumet!
Hur länge kan denna färskpotatis hålla sig färsk? Enligt Coop Forum så är den bäst före April 2020 vilket väl är nästan 3 år fram i framtiden. Hur blev det så här och är det verkligen så? Törs man äta denna supergenmanipulerade potais eller är det rent av den mänskliga faktorn som har varit framme och spökat med tjocka fingrar på ett tangentbord -ja JAG vet inte, jag bara rapporterar vad jag ser. Konsumentombudsmannen och konsumentombudskvinnan kan komma att informeras om detta om inte COOP svarar bäst före klockan 18 idag. (Hallå!?)
Tack for ordet, snart potatismos på bordet (eller på tallriken mest hoppas jag).

Ganska gott mos?

*..och frågan kvarstår angående "vanlig" potatis om denna  potatis har legat i butiken en vecka eller två är den fortfarande färsk, var går gränsen liksom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar