15 februari 2012

Den gemensamma kollektiva utsikten

Jag tänker på kollektivtrafiken och vad vi ser när vi åker med buss och tunnelbana osv. De flesta ser kanske inte så mycket alls omkring sig utan de läser metro, kollar något på telefonen eller kanske pratar med någon medresenär(!?)


Om man lyfter blicken är det mycket stor chans att det är reklam du ser och då menar jag inte bara på lediga väggytor men också på fönster där man annars kanske hade sett någonting trevligt i stadsmiljön, naturen eller roliga människor eller vad man kan tänkas tycka om att vila ögonen på i några sekunder. Ja det är så klart svårt i tunnelbanesystemet då den ofta går underjorden, men flera linjer har långa sträckor ovanför. Inte därmed säkert man vill se "dålig" och störig reklam hela resan......
(Så kan det se ut i Tunnelbanan)

Jag ringde faktiskt SL och framförde synpunkter ang denna reklam och ville att de utför en undersökning bland resenärer om någon alls tycker det är fint/intressant/trevligt med reklamen. Vi får se om det finns någon vilja där...jag och de flesta fattar nog att det handlar om finansiering, men med den annars stora påtvingade mängd reklam som finns överallt är det ju bra med varje del man slipper -så upp till kamp!


(Jag tar ofta ner en eller två reklamprylar som skymmer utsikten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar